انتشار مقالات در حوزه ارتودنسی و بهداشت دهان و دندان و دعدغه بیماران ارتودنسی

۲۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

داشتن دندان هایی ردیف و سفید، تاثیر بسیاری بر زیبایی صورت دارد. از اینرو بسیاری از افراد امروزه به دنبال روش های زیبایی دندان همچون انجام کامپوزیت دندان هستند. اما این دسته از افراد باید بدانند که کامپوزیت با آنکه روشی مناسب برای داشتن دندان هایی زیبا است، اما این روش عوارضی نیز دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

کامپوریت یا آمالگام

کامپوریت یا آمالگام

 

مقایسه ی پرکردگی های فلزی آمالگام و پرکردگی های همرنگ کامپوزیتی

امروزه تقاضای بیماران برای ترمیم دندانهای پوسیده بیشتر پرکردن دندان با مواد همرنگ دندان است چون اظهار می کنند که دوست ندارند در هنگام صحبت یا خنده پرکردگی های تیره در دهانشان دیده شود.

در گذشته به خاطر استحکام آمالگام یا همان مواد فلزی پر کردن دندان دندانهای عقبی به طور معمول با آمالگام ترمیم میشد ولی امروزه با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه ساخت کامپوزیت شده است و با توجه به ارتقا خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این مواد میتوان دندانهای خلفی را با اطمینان و بدون نگرانی از بروز مشکلات با کامپوزیت ترمیم کرد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

مرتب کردن دندانها بدون ارتودنسی

ارتودنسی-مرتب کردن دندان ها بدون ارتودنسی

آیا واقعا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟

یکی از تبلیغات کاذبی که به طور محسوس در مجلات و آگهی های زرد فضای مجازی و حقیقی به چشم می خورد تحت عناوین ارتودنسی سریع، ارتودنسی کوتاه مدت، ارتودنسی با لیزر، ارتودنسی در یک جلسه و یا ردیف کردن دندانها بدون ارتودنسی می باشد. در واقع در این روش هیچ گونه ارتودنسی به مفهوم حرکت دادن دندانها صورت نمی گیرد بلکه اقدام به تراشیدن مینا در نواحی بیرون زده دندانهای کج و چرخیده از یکسو و پرکردن قسمت های تورفته دندانها با مواد ترمیمی نظیر کامپوزیت، لامینیت یا روکش از سوی دیگر می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

نگهدارنده ثابت ارتودنسی

ارتودنسی-نگهدارنده ثابت ارتودنسی

زمانی که درمان ارتودنسی به پایان می رسد و دستگاه ارتودنسی خارج می شود، اقدام مهمی در جهت جلوگیری بازگشت دندان ها باید انجام گیرد. نگهدارنده ثابت ارتودنسی یا استفاده از رتینر از مهم ترین اقداماتی است که برای جلوگیری بازگشت دندان ها و حفظ نتایج درمان بعد از اتمام کار باید انجام گیرد.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت یا فیکس ریتینر به شکل سیم مخصوصی است که پشت دندان ها چسبانده می شود. مزایای آن نسبت به شکل متحرک شامل در دید نبودن، حفظ صد در صدی نتایج ارتودنسی و نهایتا کاهش مشکلاتی نظیر شکستن و گم شدن می باشد.
 
ارتودنسی-نگهدارنده ثابت ارتودنسی
 
با این حال در صورت گاز گرفتن غذاهای سفت با دندانهای جلو امکان جداشدن این سیم ها در برخی نواحی از دندان ها وجود دارد که در این صورت می تواند حتی ظرف چند ساعت چابجایی دندان های ردیف شده را به همراه داشته باشد. لذا در این موارد می بایست در اولین فرصت ممکن به متخصص ارتودنسی مراجعه نمود. این دستگاه ها به مدت ۵ تا ۱۰ سال و بدون کوچکترین مزاحمتی برای شما در محل باقی می مانند. با این حال رعایت بهداشت این سیم ها خصوصا استفاده از همان نخ دندان های ارتودنسی ضروری است زیرا در غیر این صورت می تواند تورم شدید لثه ها را در پی داشته باشد.
 
ارتودنسی-نگهدارنه ثابت ارتودنسی
 
در صورت مواجهه با شکستن سیم پشت دندان می بایست در اولین فرصت برای تعمیر شکسنگی و جلوگیری از برگشت نامرتبی و کجی دندانها به مطب ارتودنتیست معالج مراجعه کنید.
 

انواع نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ها را رتینر های ارتودنسی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. نگهدارنده ثابت ارتودنسی به دندان ها می چسبند و امکان جدا کردن آن وجود ندارد تا زمانی که دوره درمانی تکمیل گردد. اما نگه دارنده های متحرک بگونه ای طراحی شده اند که بیمار می تواند آن ها را از دهان خود خارج کند.

رتینر هالی: نگهدارند هالی از یک قطعه پلاستیکی متناسب با قالب دندان ساخته شده است که توسط یک سیم فلزی به سطح دندان های جلویی وصل می شوند. نگهدارنده متحرک هالی به منظور اصلاح موقعیت دندان ها و حرکات جزئی ساخته شده است.

رتینر شفاف یا اسیکس: نگهدارنده شفاف کاملا از پلاستیک شفاف ساخته شده است که مثل اینویزیلاین تمامی دندان ها را در بر می گیرد. تنها برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها از آن استفادده می کنند. به دلیل نامرئی بودن اکثر افراد استفاده از این نگهدارنده را ترجیح می دهند اما متاسفانه طول عمر بالایی ندارند.

رتینر ثابت: نگهدارنده ثابت ارتودنسی از یک سیم فلزی که به پشت دندان ها متصل می شود ساخته شده است و امکان جابه جایی آن وجود ندارد. به دلیل اینکه در پشت دندان ها قرار می گیرد در نتیجه پیدا نیست و حکم رتینر مخفی را دارد. ممکن است برای ثبیت دندان ها سال ها از این رتینر استفاده شود به همین دلیل برای چسبیدن آن به دندان ها از مواد کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می کنند. از مزیت های خوبی که نگهدارنده ثابت دارد این است که نیاز به همکاری بیمار نیست. ولی در نگهدارنده های متحرک باید بیمار بطور مرتب از آن استفاده کند در صورتی که رتینر را از دهان خود خارج کند و فراموش کند که دوباره درون دهان قرار دهد سبب می شود تا رتینر نتواند عملکرد درستی داشته باشد.

 

رعایت نکات بهداشتی در استفاده نگهدارنده ثابت ارتودنسی

زمانی که از نگهدارنده ثابت ارتودنسی استفاده می کنید باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری دهید. همانند براکت های ارتودنسی اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید احتمال تجمع پلاک و باکتری ها بین دهان افزایش پیدا می کند در نتیجه موجب پوسیدگی و التهاب لثه می شود. استفاده از نخ دندان و مسواک باید به صورت مرتب صورت گیرد.

 

معایب استفاده از رتینر ثابت چیست؟

اگر از دندان های جلویی برای خوردن یا گاز زدن مواد غذایی سفت استفاده کنید ممکن است نگهدارنده ثابت ارتودنسی بشکند یا سیم آن کج شود. سعی کنید از گاز زدن یخ، میوه های هسته دار، نان خشک و ته دیگ، آبنبات های سخت و … به هنگام استفاده از رتینر ثابت خودداری کنید.

حدالامکان سعی کنید به خوبی از رتینر ثابت خود نگهداری کنید زیرا برای هرگونه تعمیر یا تعویض رتینر باید هزینه ای پرداخت کنید.

 

کاربرد استفاده از نگهدارنده ثابت چیست؟

بعد از اتمام درمان ارتودنسی برای حفظ موقعیت دندان ها از رتینر استفاده می کنند. اما در مواردی از نگهدارنده ها در حفظ فضا برای رویش دندان ای دائمی نیز استفاده می شود. در مواردی که دندان شیری کودک زود تر از زمان موعد بیوفتد باید از رتینر استفاده کرد در غیر این صورت ممکن است در آینده دچار نامرتبی دندان ها شود.

 

مدت زمان استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی چقدر است؟

دوره تکمیل دندان ها و حفظ موقعیت آن ها 9 ماه طول می کشد و در این مدت به دندان ها اجازه حرکت داده نمی شود. به همین خاطر نگهدارنده ها باید شبانه روز استفاده شوند. از این رو استفاده از نگهدارنه ثابت توصیه می شود. اگر هم از رتینر های متحرک استفاده می کنید تنها در زمان غذا خوردن باید آن را از دهان خارج کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

مشکلات بعد از ارتودنسی

ارتودنسی-مشکلات بعد از ارتودنسی

از مشکلاتی که بیمار بعد از ارتودنسی با آن مواجه است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • درصورتی که بیمار توصیه های متخصص ارتودنسی و بهداشت دهان و دندان را به بهترین نحو رعایت ننماید با عوارضی مانند پوسیدگی،تحلیل لثه و بیماری های لثه رو به رو خواهد شد. بیمارانی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند باید بهداشت بسیارخوبی داشته باشند،چون در شرایط قرارگیری پلاک‌های متحرک و به‌خصوص براکت و سیم‌های ثابت رعایت بهداشت دهان مشکل‌تر می‌شود و اگر بیمار دقت و تمرکز کافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.
  • درد و شل شدن دندان از مشکلات بعد از ارتودنسی است که با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب به راحتی قابل کنترل و رفع شدن است.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی به بد رنگی و زردی دندان به علت اینکه در زیر بریسها بهداشت به صورت صد در صد اتفاق نمی افتد،می توان اشاره کرد که با سفید کردن دندان این مشکل قابل برطرف شدن است.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به احتمال برگشت درمان اشاره کرد. این وضعیت درصورتی که بیمار دستور متخصص را برای استفاده منظم از پلاک‌های نگهدارنده بعد از درمان ثابت نادیده بگیرد یا در بیمارانی که توسط دندانپزشک عمومی که تخصص ارتودنسی ندارد ، درمان شده‌اند، مشاهده می‌شود.برگشت درمان ارتودنسی به سه حالت برگشت مشکلات فکی، کجی مجدد دندان و بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد.
  • مشکلات فکی: این مشکل در افرادی که درمان ارتودنسی آنها در حین بلوغ و یا قبل از بلوغ است اتفاق می افتد و در افرادی که دارای فک پایین جلوآمده هستند،بیشتر قابل مشاهده است.ماهیت این مشکلات طوری است که متخصص ارتودنسی از خطر برگشت آگاه است و مزایا و خطرات درمان را در ابتدا به والدین بیمار توضیح داده و با توافق آن ها شروع به درمان می‌کند. یادآوری این نکته مهم است که تغییرات دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد به عنوان موفق نبودن درمان قابل قبول نیست.
  • کجی دندانی: این مشکل در افرادی که متخصص ارتودنسی برای مراعات حال بیمار از کشیدن دندان خودداری می کند رخ خواهد داد،بنابراین در صورتی که درمان ارتودنسی با برگشت همراه باشد درمان مجددی را با کشیدن دندان یا استفاده از روش‌های دیگر مثل جراحی فک به بیمار پیشنهاد می شود. همچنین تغییرات انجام شده دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد به عنوان برگشت درمان ارتودنسی طبقه‌بندی نمی‌شوند. این تغییرات دندانی عمدتا در دوره چندین ساله بعد از درمان ارتودنسی به طور ناچیز اتفاق می‌افتد.
  • بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده: در افرادی که دندانشان کشیده شده است، برگشت درمان معمولا با باز شدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد که شیوع این مساله خیلی مهم نیست.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به تحلیل یا کوتاه شدن طول ریشه اشاره کرد. تحلیل و کوتاه شدن ریشه در بیماران ارتودنسی به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعین است اما نباید از این مساله ضروری چشم پوشی کرد.
  • از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به عدم تخصص کافی متخصص ارتودنسی اشاره کرد.اگر متخصص ارتودنسی در حوزه درمان از تخصص کافی برخوردار نباشد امکان بروز خطا در مرحله تشخیص،طرح درمان،انجام درمان و نگهداری نتایج درمان وجود دارد. متاسفانه این خطاها شایع ترین و غیرقابل جبران ترین مشکلاتی هستندکه در درمان های ارتودنسی در جامعه دیده می شوند.افرادی که دارای تخصص ارتودنسی هستند،علاوه بر قید کلمه متخصص ارتودنسی در تابلو، در مهر نظام پزشکی خود نیز همین کلمه را دارند.
  • از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی از بین رفتن مطابقت دندان است که بایستی برای جلوگیری از این مشکل از دستورات پزشک متخصص ارتودنسی به درستی پیروی کرد.

همچنین بخوانید : راهنمای پایان درمان ارتودنسی ثابت

عوارض ارتودنسی

ارتودنسی مجدد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

نخ دندان ارتودنسی

ارتودنسی-نخ دندان ارتودنسی

اجزای نخ دندان ارتودنسی

استفاده از نخ دندان به منظور تمیز کردن سطوح بین دندان ها و زیر لثه ها قبل از مسواک زدن ضروری است، محصوصا اگر بر روی دندان ها براکت ارتودنسی نصب شده باشد.در این صورت می بایست به جهت بهداشت ارتودنسی حتما و حتما از نخ دندان استفاده کنید.
نخ دندان مخصوص ارتودنسی (سوپرفلاس) شامل سه قسمت است:

  • یک سر سوزنی چند سانتی متری
  • یک بخش اسفنجی شکل
  • نهایتا خود نخ دندان.
 

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم

ابتدا نخ دندان را از سر سوزنی شکل آن از زیر سیم عبور داده، سپس دو طرف نخ دندان را دور انگشت های نشانه دستها می پیچیم. آنگاه به کمک یک حرکت اره ای و به شکل مورب و به آهستگی نخ دندان را از تماس بین دندانها عبور می دهیم.
سپس با حرکات بالا و پایین (دقت شود جلو و عقب اشتباه است). در حالیکه نخ دندان به دندان چسبیده است، آن را به زیر لثه برده این ناحیه را تمیز می کنیم. بطور ایده آل صبح ها پس از صبحانه و شبها قبل از خواب بایستی از نخ دندان استفاده کرد.
 
ارتودنسی-نخ دندان ارتودنسی-min

فواید استفاده از نخ دندان

استفاده منظم از نخ دندان باعث می شود پلاک دندان بین برود و به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کند.با استفاده از نخ دندان به سادگی دندان های خود را با دقت می توانید آنها را با پاک کردن پلاک و ذرات بیش از حد مواد غذایی که ممکن است در آینه و یا در مناطق که مسواک شما نمی رسد ببینید.

نخ دندان کشیدن مثل جاروکردن فرش است که ممکن است شما گرد و غباری که بر روی فرش نشسته است را به وضوح نبینید اما در نهایت فرش شما بعد از جارو کردن روشن تر و با وضوح تر دیده می شود.

در حقیقت، تعداد زیادی از شواهد مربوط به بیماری پریودنتال به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد، اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این پیوند لازم است.

بیماری پریودنتال چیست؟

باکتری های موجود در محیط دهان، بافت پیرامون دندان را عفونی می کنند و موجب التهاب آن میشوند. عفونت و التهاب ایجاد شده در ادامه منجر به بیماری پریودنتال میشود. باکتریهایی که بدلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان برای مدتی طولانی بر روی دندانها باقی می مانند، منجر به تشکیل لایه ای بنام پلاک دندانی میشوند که با گذشت زمان به لایه ای سخت بنام کالکلوس تبدیل میشوند.

برخی از محققان معتقدند که عفونت های دهان مانند هر گونه عفونت می توانند سطح التهابات را در خون افزایش دهند که می تواند لخته های خون را افزایش و جریان خون را به قلب آهسته کند. تئوری دیگر این است که باکتری از عفونت دهان به راحتی می تواند وارد جریان خون شود و بر سیستم قلبی عروقی شما تأثیر بگذارد.

استفاده از نخ دندان همچنین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را با حذف پلاک کاهش دهد.

علاوه بر این، نخ دندان به شما امکان می دهد که به طور منظم دهان خود را برای هر تورم یا قرمزی بررسی کنید. کشیدن نخ دندان به شما امکان می دهد نگاهی دقیق به دندان هایتان، زبان و لثه ها داشته باشید. شرایط خاصی از قبیل برخی از سرطانها، اچ آی وی / ایدز، سوء مصرف مواد و اختلالات خوردن می تواند ضایعات دهان و قرمزی و تورم لثه ها را ایجاد کند.

 

از چه سنی به کودکان خود کشیدن نخ دندان را آموزش دهیم

ارتودنسی-نخ دندان ارتودنسی

شما باید استفاده از ن دندان را برای کودکان از زمانی که دندان های شیری خود را دارند شروع کنید.از زمانی که دندان های کودک شما در کنار همدیگر شروع به رشد میکنند و این اتفاق در سن 2 تا 6 سالگی برای کودکان می افتد پس به کودکان خود در کنار سایر آموزش ها و عادت ها ، نخ دندان کشیدن را آموزش دهید البته کودکان معمولا در سن 10 سالگی میتوانند به تنهایی از عهده نخ دندان کشیدن برآیند.

دقت کنید برای آنکه کودک شما به کشیدن نخ دندان عادت کند، از نخی استفاده کنید که نرم و انعطاف پذیر باشد به طوری که دندان هایش صدمه نبیند و در لثه ها راحت باشد.

نگران نباشید اگر لثه کودک شما در ابتدا خونریزی کند، این کاملا شایع است. پس از چند روز خونریزی باید متوقف شود، به طوری که لثه ها سالم تر می شوند.اما اگر خونریزی ادامه یابد، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

خرید خانه در ترکیه با 100 میلیون تومان

خرید خانه در ترکیه یکی از راه ها و فرصت های استثنایی برای سرمایه گذاری در یک کشور خارجی در حال پیشرفت و توسعه است. امروزه با وضع قوانین جدید در حوزه ملک که به سود خریدار انجام شده است، شما می توانید با خرید ملک با 100 میلیون تومان، از مزایای خرید ملک در ترکیه بهره مند شوید. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بیشتر بپردازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

انجام لمینت دندان در سنین پایین

انجام لمینت دندان در سنین پایین

لمینت دندان یکی از روش های ایجاد زیبایی و اصلاح طرح لبخند است. این روش طرفداران بسیار زیادی داشته و در سنین مختلف توسط متخصصان دندانپزشک زیبایی انجام خواهد شد. امروزه انجام این روش اصلاح طرح لبخند، در جمعیت نوجوانان نیز رواج یافته و توانسته است بسیاری از مشکلات ظاهری تاثیرگذار در زیبایی لبخند و چهره را برطرف نموده و یک اعتماد به نفس دو صد چندان به آنها هدیه نماید. سن مناسب جهت انجام این روش زیبایی اهمیت بسیار زیادی داشته و از بروز مشکلات جدی در دندان ها پیشگیری می نماید. در این مقاله به بررسی انجام لمینت دندان در سنین پایین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

لومینیرز دندان و تفاوت آن با لمینت

روکش دندان انواع گوناگونی دارد که یکی از پرکاربردترین آن ها، لمینت دندان لومینیرز می باشد. این نوع روکش علیرغم داشتن ضخامتی به اندازه لنز چشم، بسیار محکم و بادوام بوده و در صورت استفاده درست و رعایت کاملاً تمام نکات بهداشت دهان و دندان می توانید تا سال ها از آن استفاده کنید. لومینیرز دندان در مقایسه با سایر روکش ها، مانند لمینت سرامیکی و کامپوزیتی به مدت زمان خیلی کمتری برای آماده سازی نیاز دارد. با مطالعه این مقاله می توانید از ویژگی ها، مزایا، معایب و همچنین عوامل موثر بر هزینه این تکنیک اصلاح طرح لبخند بیشتر آشنا شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی

آیا کشیدن دندان در دوران بارداری عوارض دارد؟

Tooth extraction during pregnancy

بسیاری از بانوانی که دوره بارداری را می گذرانند، معمولا سوالات بسیار زیادی درباره کشیدن دندان در دوران بارداری دارند و علاقه مند هستند تا بدانند که آیا این کار عوارضی را بر روی آنها دارد یا خیر؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعاتی را در خصوص کشیدن دندان در دوران بارداری در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به این موضوع هستید به شما توصیه می کنیم حتما ما را در این مطلب همراهی کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اکرم شفیعی