پلاک‌های میکروبی که به رنگ زرد یا سفید هستند همراه با املاح بزاقی بر سطح دندان‌ها می‌چسبند و جرم دندان را تشکیل می‌دهند. جرم دندان با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان از بین نمی‌رود. برای برداشتن جرم‌های دندانی، باید جرم‌ گیری دندان کرد. جرم‌گیری به دو صورت دستی و یا استفاده از دستگاه‌های اولتراسونیک در دندانپزشکی ها انجام می‌گیرد.

در این مقاله به بررسی عناوین زیر می‌پردازیم:

جرم دندان چیست؟

  1. جرم دندان چیست؟
  2. جرم دندان در کدام قسمت‌ها وجود دارد؟
  3. جرم‌ گیری دندان چگونه است؟
  4. آیا جرم‌ گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟
  5. علت حساسیت دندان‌ها بعد از جرم‌گیری


پیش از آن که بخواهیم درباره جرم‌گیری صحبت کنیم باید به تعریف مناسبی از جرم دندان‌ها بپردازیم. جرم دندان درواقع پلاک‌های میکروبی هستند که با رنگ زرد یا سفید دیده می‌شوند و به سطح دندان‌ها می‌چسبند. پلاک‌های دندانی توسط کلسیم بزاقی و دیگر املاح بزاق، با دندان‌ها اتصال ضعیفی برقرار می‌کنند. با این که این اتصال بسیار ضعیف است اما از بین بردن جرم دندان‌ها با مسواک و نخ دندان امکان پذیر نیست و برای انجام آن، نیازمند تجهیزات دندانپزشکی خواهیم بود. شاید بارزترین مثال برای تشبیه جرم دندان‌ها، مثال کتری‌های خانگی باشند. آهکی که در داخل بدنه کتری‌ها سخت می‌شوند، همچون جرم‌های روی دندان‌ها هستند. برای تمیز کردن آن‌ها، تنها آب و وسایل شوینده کافی نیست و باید حتماً از ابزارآلات دیگری استفاده کرد.

دو مقاله زیر را در خصوص زیبایی دندان حتما بخوانید:

 

 

مراحل جرم گیری دندان

جرم دندان در کدام قسمت‌ها وجود دارد؟


جرم دندان در بخش‌هایی که مسواک کمتر به آن می‌رسد و تمیز کردن آن بخش‌ها سخت‌تر است، بیشتر تشکیل می‌شود. در امتداد لثه و بخش‌هایی از دندان که پر شده‌اند معمولاً جرم‌های دندانی تشکیل می‌شوند.
حتی اگر به خوبی بهداشت دهان را هم رعایت کنید، باز هم دندان‌هایتان به جرم‌گیری نیاز خواهند داشت چرا که باکتری‌ها همیشه مهمان دهان و دندان‌های ما هستند. اگر از جرم‌گیری دندان‌ها غافل شوید، تنها به دندان‌هایتان آسیب نمی‌زنید. عدم جرم‌گیری باعث ایجاد بیماری‌های لثه نیز خواهد شد. پس جرم‌گیری دندان‌ها را مهم بدانید.

معایب جرمگیری دندان

جرم‌گیری دندان چگونه است؟


دستگاه‌های اولتراسونیک رایج‌ترین دستگاه‌های جرم‌ گیری دندان‌ ها هستند. اولتراسونیک از انواع ابزارهای فراصوتی در دنیای پزشکی است که با ارتعاشات آن، می‌توان کارهای متفاوتی را انجام داد. ارتعاشات قلم اولتراسونیک باعث کنده شدن بخش‌های سخت شده پلاک‌های دندانی می‌شود و به سادگی جرم‌گیری انجام می‌شود. برای جرم‌گیری با دستگاه اولتراسونیک باید سر دستگاه سرد نگه داشته شود و آب روی دندان‌ها برای شستن پلاک‌ها، اسپری شود.
روش دیگر جرم‌گیری دندان‌ها، استفاده از ابزارهای دستی جرم‌گیری است. این روش برای افرادی که جرم‌های سطحی روی دندان‌هایشان دارند، مناسب است. در این روش جرم‌گیری، دندانپزشک به صورت دستی، پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را می‌تراشد.

اگر میخواهید دندان های سفید و زیبا داشته باشید مقاله بلیچینگ دندان را دنبال کنید.

آیا جرم‌گیری مینای دندان را از بین می‌برد؟


متأسفانه باور غلطی در بین عموم مردم جا افتاده است که جرم‌گیری موجب از بین رفتن و نازک شدن مینای دندان می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های جرم‌گیری تنها توان برداشتن جرم‌های دندانی را دارند و به هیچ عنوان آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کنند. این افراد اگر از معایب جرم روی دندان آگاهی داشته باشند، به هیچ عنوان جرم‌گیری را مضر تلقی نمی‌کنند. جرم‌های دندانی نه تنها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند، بلکه لثه و بافت‌های لثه را تخریب می‌کنند و باعث ایجاد تحلیل لثه و در نهایت، لق شدن دندان‌ها می‌شوند.

 

جرم گیری دندان چیست

علت حساسیت دندان‌ها بعد از جرم‌گیری


گاهی بعد از جرم‌گیری دندان‌ها، حساسیت دندانی ایجاد می‌شود. شاید تصور کنید که بخشی از مینای دندان شما از بین رفته است و به همین دلیل نسبت به سرما و گرما، دچار حساسیت دندانی شده‌اید. نگران نباشید. این روند کاملاً طبیعی است. بعد از چند روز شاهد کمتر شدن حساسیت دندانهایتان خواهید بود. دلیل ایجاد این حساسیت، درواقع از بین رفتن بخش سنگینی از جرم‌های دندانی در امتداد لثه بوده است که با برداشتن آن‌ها، بخش‌هایی از ریشه دندان‌ها، به محیط بیرون اکسپوز می‌شود. درواقع ریشه دندان‌ها با محیط، ارتباط کوچکی برقرار می‌کنند که منجر به ایجاد حساسیت دندانی تا چند هفته خواهد شد.