ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت روشی از ارتودنسی است که در آن بیمار قادر نخواهد بود تا دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کند چرا که براکت های ارتودنسی بر روی دندان به صورت ثابت وجود دارند و با استفاده از  کش های ارتودنسی به یکدیگر متصل شده اند.

براکت های ارتودنسی تا انتهای طول درمان ارتودنسی بر روی دندان بیمار باقی خواهند ماند و سیم ها نیز هر چند جلسه یکبار توسط متخصص ارتودنسی تعویض خواهند شد.


ارتودنسی-مراحل ارتودنسی بزرگسالان

دکتر مسعود داوودیان،از بهترین متخصصین ارتودنسی در کلینیک تخصصی ارتودنسی در تهران و در سالهای طولانی مشغول به خدمت رسانی در زمینه درمان ارتودنسی می باشند و بهترین مشاوره ها را در جلسات ابتدایی در اختیار قرار می دهند.

روند درمان ارتودنسی ثابت

درمان ارتودنسی ثابت به گونه ای صورت می پذیرد که شاهد جابه جایی مداوم در دندان و فک خواهیم بود تا در جایگاه مناسب خود قرار گیرند.

در برخی از مراجعه کنندگان به دلیل عدم وجود فضای خالی برای جا به جایی دندان ها، متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که آیا نیاز به کشیدن دندان هست یا خیر. در این صورت در جلسه ابتدایی با نظر پزشک متخصص این کار صورت می پذیرد و در نتیجه در این افراد مشاهده خواهیم کرد که جا به جایی دندان ها با سرعت بیشتری صورت می پذیرد.

در هر جلسه ی درمانی که توسط پزشک تعیین می شود، به بررسی و تنظیم بریس ها و کش های ارتودنسی پرداخته می شود.

 

ارتودنسی-ارتودنسی ثابت

 

همچنین بخوانید:

هدف ارتودنسی ثابت

همانطور که مشخص است، هدف از درمان ارتودنسی چه به روش ارتودنسی ثابت و چه به روش ارتودنسی متحرک و دیگر روش ها، دستیابی به بهترین جایگاه دندانی و اصلاح ناهنجاری های فک و دندانی می باشد.

از مهم ترین مسائل در طول دوره ی درمان ارتودنسی ثابت، مراقبت و رعایت بهداشت بیمار و همچنین همکاری وی با متخصص ارتودنسی می باشد. در غیر این صورت برای دستیابی به نتیجه ی مناسب، مدت زمان طولانی تری نیاز خواهد بود و حتی در مواردی در صورت عدم رعایت بهداشت و موارد جانبی، پوسیدگی و آسیب های دندانی ظاهر خواهند شد.

ارتودنسی ثابت برای ناهنجاری های گوناگون قابل استفاده می باشد. بدین صورت که می توان برای ارتودنسی ثابت فک بالا، ارتودنسی ثابت دو فک و… مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتودنسی ثابت دوفک از درمان های ارتودنسی می باشد که برای بیمار به سهولت انجام نمی شود و به خصوص در روزهای ابتدایی فرد احساس ناراحتی در ناحیه دهانی خود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نوع ارتودنسی لینگوال با ارتودنسی ثابت متفاوت است زیرا در ارتودنسی لینگوال، براکت ها در قسمت داخلی جای می گیرند و در نمای بیرونی دندان هیچ تغییر ظاهری ایجاد نمی شود.

 

ارتودنسی-ارتودنسی ثابت

 

ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک

وجه تمایز بین ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک در پلاک متحرک و اجزای ثابت می باشد.

در درمان به روش ارتودنسی متحرک، بیمار قادر خواهد بود تا برای غذا خوردن، مسواک زدن، ورزش کردن و… پلاک را از دهان خارج کرده و مجددا جایگذاری نماید. اما این امکان در ارتودنسی ثابت وجود ندارد. و هرگونه جا به جایی و تغییر در تنظیمات ارتودنسی ثابت تنها توسط متخصص ارتودنسی صورت  می پذیرد.

لازم به ذکر است که از ارتودنسی متحرک برای بیمارانی که در سن رشد هستند و فکی دندان آنها در حال رشد می باشد، بیشتر استفاده می شود. زیرا انعطاف پذیری و تغییرپذیری در فک و دندان کودکان بسیار راحت تر شکل خواهد گرفت.

در خصوص انتخاب بهترین روش درمانی برای شما تنها پزشک متخصص ارتودنسی قادر خواهد بود تا شما را یاری نماید.

در زمینه ی درمان ارتودنسی کودکان می توان بیان کرد که دکتر داوودیان به عنوان متخصص ارتودنسی کودکان در تهران نیز شناخته شده اند و می توانند شما را در درمان های فرزندانتان یاری بخشند.

 

اجزای دستگاه ارتودنسی ثابت

 


اجزای ارتودنسی ثابت توضیحات
1 براکت ارتودنسی براکت ارتودنسی همان نگین های فلزی هستند که روی دندانها چسبانده می شوند. براکت های ارتودنسی در انواع مختلفی مانند براکت فلزی یا براکت سرامیکی و… وجود دارند.
2 بند حلقه های فلزی که دور دندان های آسیای اول یا دوم قرار دارد.
3 جدا کننده حلقه های لاستیکی که قبل از تعبیه بند ها بین دندانهای عقب قرار می گیرد تا فضای لازم برای قرارگیری بند ها ایجاد گردد.
4 اورینگ حلقه هایی کشی با انواع رنگ ها که پس از قرار دادن سیم روی تک تک براکت ها قرار گرفته و سیم را به براکت ها گره می زند.
5 سیم ارتودنسی سیم پیوسته ای که از عقب به جلو روی تمام براکتها قرار می گیرد و با اعمال نیرو سبب حرکت دندان ها می گردد.
6 هدگیر هدگیر ارتودنسی همان دستگاه خارج دهانی است که به شکل یک میله فلزی روی صورت قرار می گیرد و دارای قطعه پارچه ای دیگری نیز هست که روی سر و یا گردن نصب می گردد.
7 الاستیک ها حلقه های کوچک کشی در قطر ها و ضخامت های مختلف که طبق دستور ارتودنتیست جهت حرکت دادن دندان ها در جهات مختلف توسط بیمار استفاده می شوند.

 

کشیدن دندان در ارتودنسی ثابت

کشیدن دندان در ارتودنسی بسته به نظر متخصص ارتودنسی است که پس از معاینه و ویزیت اولیه ارتودنسی این تشخیص داده خواهد شد که ارتودنسی با کشیدن دندان و یا ارتودنسی بدون کشیدن دندان انجام می شود.

کشیدن دندان در ارتودنسی دندان نیش را شامل نخواهد شد و در بیشتر موارد دندان آسیای کوچک در فک بالا و پایین در صورت تشخیص پزشک متخصص ارتودنسی کشیده می شود. البته کشیدن دندان به عواملی همچون سن بیمار  هم وابسته است.

 

حرکت دندان ها در ارتودنسی ثابت

دندان ها طی هر جلسه درمان ارتودنسی حدود نیم میلی متر حرکت دارند و فضای خالی ناشی از کشیدن دندان را به مرور زمان پر خواهند کرد. پس از درمان ارتودنسی این فضاهای خالی جای خود را به دندان های مرتب خواهند داد.

 

درد ارتودنسی

ممکن است بیمار در اوایل درمان ارتودنسی درد داشته باشد که از شدت این درد طی زمان کم خواهد شد و بیمار میتواند با مصرف مسکن در اوایل مخصوصا هفته اول از شدت درد ارتودنسی بکاهد.

همچنین بخوانید: مشکلات روزهای اول ارتودنسی

 

ارتودنسی-ارتودنسی ثابت

 

طول درمان ارتودنسی ثابت :

در طی درمان به روش ارتودنسی ثابت بیمار می بایست ماهی یکبار به متخصص ارتودنسی که تحت نظر اوست مراجعه کند.

لازم به ذکر است که طول درمان ارتودنسی ثابت به نوع ناهنجاری و مشکل فک و دندانی بیمار وابسته است اما به طور میانگین حدود 2 سال طول می کشد.

البته سن بیمار هم از موارد مهم و تاثیرگذار درطول درمان ارتودنسی ثابت است و هر چقدر که سن بیمار کمتر باشد سرعت جا به جایی دندان ها در او بیشتر خواهد بود. اگر قبل از بلوغ بیمار ویزیت شود از رشد فک در جهت ناهنجاری می توان جلوگیری کرد و آن را کنترل نمود.

 

چگونگی رسیدن به نتیجه مطلوب در ارتودنسی ثابت :

در طول درمان ارتودنسی ثابت به بیمار توصیه می شود که از مصرف غذاهای سفت پرهیز کند چرا که باعث کندی طول درمان خواهد شد و حتی در مواردی ممکن است باعث کنده شدن براکت ها شود. همچنین از دیگر مواردی که در رسیدن به نتیجه مطلوب به بیمار کمک می کند رعایت بهداشت دهان و دندان است تا از زرد شدن دندان یا پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود.

همچنین بخوانید: تغذیه در ارتودنسی

 

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت:

مزایای ارتودنسی ثابت :

  1. رفع ناهنجاری های شدید: در مواردی که ناهنجاری دهان و دندان شدیدتر است از ارتودنسی ثابت استفاده می شود و باعث حل این مشکل می شود.
  2. رفع مشکلات حرکات دندانی: با استفاده از روش ارتودنسی ثابت می توان به درمان اکثر ناهنجاری های حرکتی دندان اعم از چرخش، بیرون زدگی، فرو رفتگی، زاویه نامناسب دندان و… پرداخت.
  3. جا به جایی چندین دندان: با اعمال نیرویی که از طریق ارتودنسی ثابت به دندان ها ایجاد می شود، دندان ها به طور همزمان در جهت جایگیری مناسب حرکت می کنند.
  4. عدم بازگشت: در این روش احتمال برگشت ارتودنسی کمتر می باشد.

معایب ارتودنسی ثابت

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان: در روش ارتودنسی ثابت به دلیل ثابت بودن اجزای ارتودنسی، رعایت بهداشت به راحتی صورت نمی گیرد. اما نمی توان از این مورد چشم پوشی کرد زیرا در غیر این صورت باعث پوسیدگی و آسیب می شود.
  2. تنظیم و جا به جایی: برای تنظیمات و جا به جایی براکت ها تنها می بایست به پزشک مراجعه شود و خود بیمار قادر نخواهد بود براکت ها را جا به جا نماید.

 

نکات مهم درمان ارتودنسی ثابت

  • در درمان ارتودنسی رعایت نکات و مواردی که توسط پزشک توضیح داده می شود، برای رسیدن به نتیجه مطلوب الزامی است.
  • همکاری با متخصص ارتودنسی و مراجعات منظم
  • رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک ارتودنسی، نخ دندان ارتودنسی و شوینده های مخصوص
  • در دوزهای ابتدایی دوره ی درمان از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • از تنقلات و مواد غذایی سفت چسبنده پرهیز کنید
  • در صورت افتادن براکت ها، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

هزینه ارتودنسی ثابت:

هزینه ارتودنسی ثابت بسته به نوع و شدت ناهنجاری متفاوت خواهد بود. البته که می بایست این مورد را در نظر بگیرید در صورتی که ارتودنسی را نزد پزشکی که تخصص ارتودنسی ندارد و هزینه ارتودنسی کمی را از شما دریافت میکند نمی تواند نتیجه بخش باشد. عوامل دیگری نیز در هزینه ارتودنسی ثابت دخیل هستند که برای اطلاع از آن میتوانید مطلب هزینه ارتودنسی را مطالعه بفرمایید.

فرآیند ارتودنسی حداقل یکی دو سال شما را درگیر خواهد کرد پس حتما در انتخاب پزشک متخصص ارتودنسی خود دقت لازم را به عمل آورید چرا که حتی در طول درمان نیز نخواهید توانست پزشک خود را تغییر دهید. در صورتی هم که بخواهید ارتودنسی مجدد انجام دهید خطرات و ریسک هایی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

عکس‌های قبل و بعد از درمان

برای مشاهده تمامی نمونه های کیس های درمانی به صفحه تصاویر قبل و بعد ارتودنسی مراجعه کنید.

ارتودنسی-ارتودنسی ثابتارتودنسی-ارتودنسی ثابت

 

ارتودنسی-ارتودنسی ثابتارتودنسی-ارتودنسی ثابت