ارتودنسی دندان کودکان معمولا برای جلوگیری از ارتودنسی در بزرگسالی انجام می گیرد تا بیمار درد و ناراحتی کمتری را احساس کند. برای انجام ارتودنسی دندان کودکان باید به متخصص ارتودنسی خبره مراجعه کنید تا هیچ آسیبی به دندان ها و لثه های کودکان وارد نشود.

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی دندان کودکان یا اطفال در علم دندانپزشکی به نام interceptive معروف است. طبق تحقیقات انجام شده برخی از متخصصین عقیده دارند که درمان ارتودنسی در کودکان از سن هفت سالگی آغاز می شود. زیرا به عقیده آن ها دندان ها و فک بالا و پایین همچنان در حال رشد هستند و این روند در فرآیند درمان ارتودنسی کودکان بسیار موثر است.

در این سن به دلیل رشد دندان و فک برخی از ناهنجاری های دندانی راحت تر و سریع تر به درمان پاسخ می دهند. ارتودنسی در دوران کودکی از درمان در دوران بزرگسالی جلوگیری می کند. اما باید به این نکته توجه کنید که درمان زود هنگام کمکی به درمان همه ی ناهنجاری های ارتودنسی نمی کند اما در برخی موارد بسیار موثر است.

 

 

درمان های پیشگیری ارتودنسی

در برخی شرایط امکان دارد تا مواردی پیش روی والدین قرار گیرد که می بایست در این صورت برای ارتودنسی پیشگیری اقدام نمایند.

در زیر به بررسی برخی از مواردی که نیاز به ارتودنسی پیشگیری وجود دارد می پردازیم:

  • در صورتی که دندان های شیری کودکان بر اثر اتفاقاتی چون آسیب از طریق جسم خارجی، پوسیدگی داخلی و… زودتر از موعد سنی مقرر شده بیفتد.
  • درصورتی که شرایطی برعکس مسئله بالا رخ دهد، بدین معنی که دندان های شیری کودک در سن مشخص شده نیفتد و دیرتر از آن سن بیفتد.
  • کم بودن تعداد دندان ها( در برخی از افراد این امکان وجود دارد که به صورت مادرزادی تعدادی دندان دائمی کمتر از حالت استاندارد داشته باشند.)
  • در صورتی که پس از گذر از سن پنج سالگی، کودک همچنان اقدام به مکیدن انگشتان خود نماید، در این صورت نیاز به درمان نیز وجود خواهد داشت.
  • جلو بودن یا عقب بودن فک 
  • بیرون زدگی دندان ها
  • نامرتبی دندان ها

 

سن مناسب درمان ارتودنسی

 

ارتودنسی-ارتودنسی دندان کودکان

 

بهترین زمان برای بررسی دندان ها و مراجعه به متخصص ارتودنسی جهت معاینه شرایط دندانی و فکی در سن 8 تا 10 سالگی می باشد. دندان های کودکان در این سن شامل دندان های دائمی و شیری می شود که بهترین زمان برای تشخیص مشکلات در ناحیه دهان و دندانی می باشد.

با درآمدن دندان های آسیاب اول، ممکن است ناهنجاری هایی چون شلوغی دندان ها، جلو زدگی یا عقب رفتگی دندان ها رخ دهد که با تشخیص به موقع می توان نتیجه ی مناسب تری را از ارتودنسی دریافت نمود.

لازم به ذکر است که شروع روند درمانی در سال های اولیه پس از ارزیابی دندان ها اتفاق نمی افتد. اما با تشخیص زودهنگام می توان به اصلاح برخی مشکلات پرداخت.

از جهتی دیگر با ارتودنسی به هنگام، از هرگونه آسیب جلوگیری به عمل آورده می شود. بدین صورت که دندان های شلوغ و نامرتب باعث می شود تا روند رعایت بهداشت دهان و دندان به خوبی صورت نگیرد، درنتیجه باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

 

در کدام ناهنجاری سن بیمار ملاک اصلی درمان است؟

برای درمان ارتودنسی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. امام برخی از والدین ترجیح می دهند تا کودکانشان در سن کم درمان شوند و از درمان در بزرگسالی جلوگیری کنند.

باید متذکر شویم که برخی از نا هنجاری ها مانند انواع کراس بایت ها و جلوزدگی دندان های جلویی سن بیمار از اهمیت بالایی برای درمان برخودار است. ناهنجاری کراس بایت سبب رشد نا متقارن فک بالا و فک پایین می شود و جلو زدگی دندان ها موجب می شود تا در تصادفات احتمال آسیب دیدگی و ضرب دیدگی  دندان ها بیشتر شود. به همین سبب درمان این ناهنجاری ها در دوران کودکی بسیار موثر تر می باشد.

در مواردی که کودک عادت به مکیدن انگشت شست دارد یا دچار مشکل تنفسی است با ارتودنسی در سن پایین رفع می شود. بهترین زمان در ارتودنسی کودکان از 7 تا 14 سالگی است.

از دیگر مشکلاتی که در ارتودنسی کودکان قابل تشخیص است می توان به دندان اضافی، جلوزدگی فک، عقب ماندگی فک، اختلالات فکی دندانی، اندازه دندان ها و دندان های از دست رفته نام برد.

 

ارتودنسی-دیپ بایت قبل، کیس ۱ارتودنسی-دیپ بایت بعد، کیس ۱

برای مشاهده نمونه های بیشتر به صفحه تصاویر قبل و بعد ارتودنسی مراجعه نمایید.

 

مزایای درمان ارتودنسی در کودکان چیست؟

ارتودنسی کودکان در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است به گونه ایی که بریس های جدید و رنگی ساخته شده راحت تر و جذاب تر از بریس های قدیمی است.

ارتودنسی زودهنگام باعث می شود تا مزیت های فراوانی را به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

  • قوس دندانی: ارتودنسی زود هنگام در کودکان به دلیل رشد آرواره های کودک، موجب می شود تا قوس دندانی کودک و فک ها در جایگاه صحیحی قرار گیرند.
  • درمان های راحت تر در آینده: در درمان زود هنگام ممکن است بخش بزرگی از مشکلات کودکان برطرف شود و در آینده برای درمان کامل تر زمان کم تری صرف شود و درد و سختی زیادی نداشته باشد.
  • رفع مشکلات بلع و تکلم: با انجام به هنگام ارتودنسی می توان در صدد رفع مشکلاتی چون بلع غذا و هم چنین مشکلات تکلم گامی مثبت برداشت و به طور کامل آن مشکلات را حل کرد.
  • درمان نهفتگی دندان ها: با انجام ارتودنسی، سبب می شود تا فضای فک و دهان برای دندان های دائمی بازتر شود و در واقع هر یک از دندان ها در جایگاه درست خود قرار گیرند. این موضوع سبب میشد تا دندان ها در حالت نهفته در قسمت فک رشد نکنند.
  • ارتودنسی متحرک: در مواردی که مشکلات فکی و استخوانی در کودکان وجود ندارد استفاده از ارتودنسی متحرک برای کودکان بسیار نتیجه بخش خواهد بود.

 

ارتودنسی-ارتودنسی دندان کودکان

 

مزایای استفاده از گسترش دهنده پالاتال در ارتودنسی دندان کودک چیست؟

یکی از عوارض هایی که در صورت عدم ارتودنسی در کودکان ایجاد می شود بروز سرگیجه در سن پایین است که به دلیل نا هنجاری های دندانی به وجود می آید. در زمانی که کودک ارتودنسی انجام می دهد ممکن است فک وی عریض تر از حد ممکن شود.

برای مثال ارتودنتیست از دستگاه گسترش دهنده پالاتال برای بر طرف کردن دو ناهنجاری استفاده می کند:

  1. اندازه قوس فک بالا را اصلاح می کند که نتیجه آن قرار گرفتن دندان های ثانویه در وضعیت درست است.
  2. در مواردی که فک بیش از حد باریک است و برای اصلاح نا مرتبی و شلوغی دندان ها باید برخی از دندان ها را کشید، با وجود دستگاه پالاتال در ارتودنسی کودکان دیگر نیاز به کشیدن دندان ها در بزرگ سالی نیست.

 

رعایت بهداشت در ارتودنسی کودکان چگونه است؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و دستگاه ارتودنسی برای کودکان بسیار ضروری است. در کودکان دارای ارتودنسی معمولا رعایت بهداشت کار سخت و آزاد دهنده ای است اما برای دریافت اثر مثبت از ارتودنسی حتما باید به بهترین نحو ممکن بهداشت را رعایت کنند.

در طول روز حتما باید سه الی چهار بار دهان خود را با آب بشویند. قبل از خواب حتما باید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای از بین بردن مواد غذایی باقی مانده در بین بریس ها و دندان ها استفاده شوند. توجه داشته باشید استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید به سلامت دندان ها و استحکام آن ها کمک می کند.

والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند تا باکتری های موجود در زیر و رو خط لثه کاملا پاک شوند. زیرا در غیر اینصورت این باکتری ها به رسوبات مخرب تبدیل می شوند  و عامل پوسیدگی دندان ها می گردند.

 

ارتودنسی-ارتودنسی دندان کودکان

 

 

ارتودنسی کودکان و جلوگیری از عادات مضر

انجام ارتودنسی در کودکان علاوه بر این موضوع که زیبایی دندان را به وی هدیه می بخشد، مشکلات و عادات مضر کودکان را بهبود و رفع می نماید. 

این عادات می تواند شامل موارد زیر باشد که با ارتودنسی رفع می شوند:

  • عادت مکیدن انگستان دست کاهش و قطع می گردد.
  • بهبود شرایط تنفسی با قرارگیری درست دندان ها
  • مشکلات تکلم با اتمام دوره درمان ارتودنسی رفع می گردد.
  • عمل بلع در کودکان به سهولت امکان پذیر خواهد بود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان با انجام ارتودنسی راحت تر صورت می گیرد.
  • مشکلات گوارشی به سبب رفع مشکلات بلع نیز کاهش می یابد.
  • از سایش و در نتیجه آسیب دندان ها جلوگیری می شود.
  • قرار گیری مناسب و استاندارد دندان ها 

 

ارتودنسی در دوران کودکی نتیجه بهتری را در بر دارد و احتمال ریسک برگشت پذیر بودن در آن بسیار کم است. با ارتودنسی در دوران کودکی درد و مشقتی که باید در بزرگسالی تحمل کرد دیگر وجود ندارد در نتیجه زمان کم تری را هم برای درمان نیاز است. از این رو جراحی و درمان های سخت در آینده برای فرد وجود ندارد.