ارتودنسی نامرئی چیست

برای رفع ناهنجاری های فک و مشکلات دندان متخصص ارتودنسی به مراجعه کنندگان ارتودنسی دندان را پیشنهاد می کند.در ارتودنسی با قرار گرفتن براکت بر روی دندان ایرادات ناشی از ناهنجاری های فک در طول زمان برطرف می شود.اغلب مراجعه کنندگان بالاخص بزرگسالان و نوجوانان به خاطر ظاهر فلزی براکتی که روی دندان قرار می گیرد در استفاده از ارتودنسی امتناع می ورزند.استفاده از ارتودنسی نامرئی برای اینگونه از اشخاص توسط متخصص ارتودنست پیشنهاد می شود.

ارتودنسی نامرئی که ارتودنسی شفاف نیز نامیده می شود روشی است که متخصص ارتودنسی از براکت و سیم های ارتودنسی برای رفع ناهنجاری و مشکلات دندان استفاده نمی کند.در این روش از پلاک های شفاف نازک برای مرتب کردن دندان ها در تمام زمان ها به جز صرف غذا و ورزش استفاده می شود.پلاک های ارتودنسی نامرئی به مدت دو هفته در دهان بیمار قرار می گیرد و به وسیله تکنولوژی تصویر برداری سه بعدی رایانه ای تهیه می شوند.نرم افزارهای منحصر به فرد برای این پلاک ها به بیماران اجازه می دهد که برنامه درمان خود را از ابتدا تا انتها حتی پس از درمان توسط ارتودنسی نامرئی مشاهده کنند.


ارتودنسی-هزینه ارتودنسی نامرئی

مزایای درمان به وسیله ارتودنسی نامرئی  :

  • در ارتودنسی نامرئی هیچ کس متوجه تحت درمان بودن بیمار نمی شود چرا که ارتودنسی نامرئی شفاف و غیر قابل رویت است.
  • هیچ گونه خللی در زندگی فرد وارد نمی شود و برای جلوگیری از شکسته شدن دستگاه ارتودنسی نامرئی بیمار قادر است در مواقع ضروری دستگاه ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج نماید.
  • بهداشت دهان و دندان نسبت به ارتودنسی ثابت بیشتر و بهتر رعایت خواهد شد.
  • در درمان توسط ارتودنسی نامرئی یا شفاف نیازی به حضور منظم و ماهانه در مطب متخصص ارتودنسی برای تنظیم براکت ها نیست بدین دلیل که بیمار با پلاک های نامرئی و ژله ای می تواند به نتیجه دلخواه و مطلوب برسد و همچنین تعداد دفعات مراجعه نسبت به سایر روش های ارتودنسی کاهش می یابد.

هزینه ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر روش های ارتودنسی بیشتر است و دلیل آن هم شفاف یا نامرئی بودن دستگاه مورد استفاده است.همچنین در ارتودنسی نامرئی نیاز به امکانات و لابراتور پیشرفته هست.

در ارتودنسی نامرئی برای اسکن و قالب های نامرئی هزینه زیادی صرف می شود متخصص ارتودنسی روند درمان و پیشرفت ارتودنسی را چک میکند ارتودنسی نامرئی روشی است هزینه بر در مقایسه با سایر روش های ارتودنسی و هزینه ای که بیمار پرداخت میکند نسبت به نوع ناهنجاری فک و دندان متفاوت خواهد بود.

همچنین در جلسات مراجعه به متخصص ارتودنسی هر دو هفته می بایست پلاک ها تعویض شوند و این موضوع نیز نیازمند صرف هزینه جدید خواهد بود . تعداد پلاک های مورد استفاده بسته به نوع ناهنجاری متفاوت خواهد بود و بین 5 تا 10 پلاک و در موارد پیچیده تر نیاز به 20 پلاک خواهد بود که بستگی به حرکت دندان ها خواهد داشت.

در مواردی که نیاز به جراحی فک در ارتودنسی باشد قطعا این هزینه نیز مضاعف بر ارتودنسی لحاظ می شود.

در حالت کلی در این روش هزینه بالایی را بیمار می بایست متحمل شود.

متقاضیان مناسب ارتودنسی نامرئی :

استفاده از ارتودنسی نامرئی و یا شفاف برای رفع ناهنجاری های فک و دندان برای افرادی که تمام دندان آنها رویش یافته مناسب است و برای افراد بزرگسال و نوجوانان پیشنهاد می شود .