ارتودنسی دهان و دندان به جهت رفع مشکلات فک و دندان و بسته به میزان شدت مشکل و عوامل وابسته به آن صورت می‌گیرد. در این روش درمانی، با اعمال فشار اندک و جلسه به جلسه شاهد تغییرات نحوه قرارگیری دندان‌ها خواهیم بود. لازم به ذکر است که بدانید درمان به روش ارتودنسی قابل تکمیل در یک جلسه نمی‌باشد و نیازمندی ما به زمان از جمله عوامل موثر در درمان و دریافت نتیجه دلخواه خواهد بود.


ارتودنسی- طول مدت ارتودنسی


مراحل ارتودنسی دندان:

  1. در اولین جلسه درمانی، جلسه‌ی مشاوره با پزشک متخصص برای دستیابی به بهترین روش درمانی متناسب با مشکلات دندان و فک شما صورت می‌گیرد. درواقع در این جلسه، نوع درمان و مدت زمان احتمالی مورد نیاز برای طول مدت درمان به شما ارائه می‌شود. این جلسه نیازمند ارائه اطلاعات مناسب شما نیز در رابطه با مشکلات دندانی می‌باشد و شما همواره می‌توانید در خصوص درمان ارتودنسی از پزشک خود سوال کرده و مواردی را که در نظرتان ضروری است با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید. همچنین متخصص ارتودنسی در این مرحله توضیحاتی چند در رابطه با عوارض ناهنجاری، مشکل بیمار و فرآیند درمان در اختیار بیمار قرار می‌دهد. در ادامه برای آگاهی هرچه بیشتر و دقیق‌تر نسبت به مشکل فک و دندان شما، فتوگرافی و رادیولوژی تجویز می‌شود، تا به ارائه هر چه بهتر روش درمانی پرداخته شود.
  2. پس از جلسه مشاوره، قالب‌گیری از دندان بیمار صورت می‌پذیرد که لازم به ذکر است، با استفاده از قالب‌گیری، ابعاد دندان و فک بیمار اندازه گیری شده و بر اساس قالب تولید شده، نوع ارتودنسی و تعداد براکت‌های موردنیاز نیز تعریف می‌شوند. مرحله قالب‌گیری، هم قبل از شروع دوره درمان و هم پس از انجام درمان، صورت می‌گیرد تا تفاوت حالت فک و دندان به بیمار به خوبی نشان داده شود.
  3. پس از انجام قالب‌گیری، متخصص ارتودنسی به معاینه مجدد فک و دندان بیمار با توجه به قالب به دست آمده، می‌پردازد. انجام معاینات در این مرحله همراه با نتایج به دست آمده از مرحله قبل، پایه و اساس برنامه‌ریزی برای درمان می‌باشند. از این رو، نیاز به دقت بالا در انجام این معاینات امری ضروری است.
    پس از انجام این مراحل، متخصص ارتودنسی، به بیان بهترین و کوتاهترین روش درمانی برای بیمار می‌پردازد و مراحل درمانی و همچنین هزینه ارتودنسی را نیز برای بیمار مشخص می‌نماید.
  4. در قدم بعدی، جرم‌گیری متناسب با نیاز دندان‌های بیمار صورت می‌پذیرد و همچنین نحوه صحیح مسواک زدن و تمیز کردن دندان‌ها در طول مدت درمان به بیمار آموزش داده می‌شود. این فرآیند آموزش توسط دستیار دندانپزشک صورت می‌گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول مدت ارتودنسی، از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری به عمل می‌آورد.
  5. اگر ارتودنسی متحرک برای دندان انتخاب شود دستگاه ارتودنسی متحرک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد اما اگر ارتودنسی ثابت برای درمان انتخاب شده باشد براکت ها بر روی دندان چسبانده می‌شود که چسب مورد نیاز برای چسباندن براکت وابسته به جنس دندان بیمار می‌باشد.
  6. پس از انجام مراحل فوق، براکت‌ها بر روی دندان بیمار نصب می‌شود و می‌بایست این براکت‌ها برای مدت 24 الی 48 ساعت روی دندان ثابت شوند و پس از طی این مدت، سیم توسط کش‌های ارتودنسی بر روی براکت‌ها فیکس می شود. لازم به ذکر است که در این مرحله فشاری دائمی و البته ملایم به دندان وارد خواهد شد.
  7. طول دوره درمان در بیماران، باتوجه به ناهنجاری‌های فک و دندان بیماران، متغیر است.پس از جایگذاری دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار، معاینات به صورت یک ماه و یا دو ماه یکبار توسط متخصص ارتودنسی معین می‌شود. در جلسات معاینه، تنظیمات جدیدی توسط متخصص ارتودنسی اعمال می‌شود که این امر بسته به نوع دستگاه و پیچیدگی درمان، می‌تواند در مدت زمان متفاوتی برای هر بیمار به طول بیانجامد. مدت زمان این مرحله، وابسته به عواملی چون ساختار صورت و شدت مشکلات دندان‌های بیمار می‌باشد.
  8. پس از انجام دوره درمان، برای جلوگیری از بازگشتن به حالت اولیه و برهم خوردن نظم دندان ها، بیمار می‌بایست تا مدتی از انواع نگهدارنده‌های دندان بنا به تشخیص متخصص ارتودنسی استفاده کند. این مرحله بسته به نوع ناهنجاری در فک و دندان به طور میانگین به مدت یک سال به طول می‌انجامد.
  9. بعد از اتمام کلیه مراحل بالا بهتر است به مدت یکسال هر سه ماه یا شش ماه یکبار برای معاینه به متخصص ارتودنسی مراجعه شود.